Instalace systému Docházka 3000 – rychlé zprovoznění s term. BM-F108

na počítač s Windows


1) Instalace prostředí

Uvedené kroky je vhodné provádět jako správce (administrátor) pokud nemáte práva pro instalaci programů.


A) Spuste soubor instaluj.bat přímo z hlavního adresáře CD disku docházky

B) V úvodním dialogu nic neměňte, jen klikněte na Instalovat ( cestu ponechte C:\ )

C) Po doběhnutí instalace ověřte funkčnost kliknutím na ikonu Dochazka3000, kterou po instalaci najdete na ploše.


Pokud nebude docházka fungovat, buď nemáte oprávnění k instalaci nebo neběží služba Apache či MySQL. To může být způsobeno tím, že jiná aplikace blokuje port 80 (například IIS, Skype) nebo 3306. Spuštěním programu c:\apache\xampp-control.exe a kliknutím na tlačítko „Port-Check“ je možné ověřit, zda není port 80 nebo 3306 obsazen jiným programem než Apache (80) a MySQL (3306). Pokud je například port 80 obsazen programem Skype, je třeba Skype vypnout nebo v něm zakázat používání portu 80.


2. Založení firmy

Klikněte na ploše na novou ikonu „Docházka3000“ a zobrazí se úvodní okno s docházkovým systémem.

(pokud by nefungovala, tak zadejte do prohlížeče adresu http://127.0.0.1/ či projděte na CD příručku /prirucky/reseni_problemu_sw )

Dále klikněte na „Registrace nové firmy“ vpravo a vyplňte název firmy a administrátorské heslo (2x). Poté klikněte na tlačítko „Zaregistrovat“. Po chvilce se v databázi založí nová firma a měla by se zobrazit souhrnná obrazovka s tlačítkem Dále ve spodní části.


3. Zadání zaměstnanců do programu

Přihlaste se přes webový prohlížeč (viz. bod 2) do docházkového systému administrátorským heslem a v levém menu klikněte na tlačítko Oddělení. Zde můžete zadat jednotlivá střediska Vaší firmy. Vždy vyplníte název a číslo. Poté rozklikněte (pomocí + ) menu „Zaměstnanci“ a dále vyberte „Editace údajů“. Nyní založíte jednotlivé zaměstnance pomocí formuláře. Zadáte jméno, příjmení, oddělení a položka index určuje unikátní osobní číslo zaměstnance. Toto číslo budete poté potřebovat i při zadávání pracovníka do terminálu v bodě 5.


4. Zprovoznění terminálu,

Zapnete terminál, na jeho klávesnici zmáčkněte klávesu M (menu). Pokud se objeví menu v čínštině, přepnete se šipkami na pravou horní ikonu, zmáčknete 2x klávesu OK a přepnete jazyk na angličtinu (English), OK.

V menu „Shift / Atten_rules položku Re-Verify nastavíte na hodnotu 1. V menu se pohybujete šipkami, potvrzujete klávesou OK a zpět se vracíte klávesou C. Dále nastavte datum a čas v menu „System / Time“. Zde hodnoty přepínáte šipkami a klávesou OK přepínáte mezi položkami (rok, měsíc, den atd.), nakonec klávesou C zadávání ukončíte a potvrdíte uložení případné změny klávesou OK. V menu System ještě přepněte položku Dormancy na No a pokud je zde položka Re-Verify nastavíte jí na hodnotu 1.


Dále v menu „COMM Set zadejte pořadové číslo terminálu do položky Device ID, pokud jich máte více. Máte-li ve firmě pouze jeden terminál (tento nový), nechte nastavenou výchozí hodnotu 1. Každý terminál musí mít unikátní číslo v položce Device ID.


Terminál pak připojíte do sítě LAN a opět přes M(menu) vyberte volbu „COMM Seti / IP address.“ a zadáte pevnou volnou IP adresu, pod kterou bude terminál v síti. Po nastavení sítě vyskočte klávesou C a potvrďte uložení změn.


5. Zadání zaměstnanců do terminálu,

Zadání nového zaměstnance do terminálu provedete opět přes klávesu M (menu) ve volbě „User Mgt. / Add User“. V položce ID zadáváte číslo pracovníka. Terminál je čísluje sám, ale pokud již máte zaměstnance zadané v programu, upravíte ID na hodnotu osobního čísla (indexu) pracovníka v docházce. Důležité tedy je, že zaměstnanec musí mít v terminálu stejné číslo ID jako má v docházce osobní číslo v položce Index. Pomocí tohoto čísla se načipovaná data z terminálu přiřazují pracovníkům v programu.

Poté zmáčknete klávesu OK na položce FP načež zaměstnanec přiloží 2x stejný prst dle pokynu terminálu. Když není načtení otisku dostatečně kvalitní, pípne terminál 3x a přiložení opakujete. V opačném případě pípne terminál 1x a vrátí se zpět do menu zadání pracovníka. Chcete-li načíst další prst (je možné všech 10), zmáčknete OK opět na položce FP a pokračujte dalším prstem. Jakmile jste se zadáváním hotovi, zmáčknete klávesu C a potvrdíte uložení pracovníka klávesou OK.


Kdyby se některému zaměstnanci nedařily prsty načíst vůbec, je možné jej zadat v terminálu pod heslem. Zaměstnanec si pak nebude docházku čipovat přiložením prstu, ale vyuká své osobní číslo (index, ID), zmáčkne OK, vyuká heslo, potvrdí OK a má docházku čipnutou. Takového zaměstnance do terminálu zadáte přes klávesu „M / User Mgt. / Add User / PWD“, načež zadáte 2x číselné heslo.


Další možností je přidělit zaměstnanci bezkontaktní kartu. Přiděluje se přes „M / User Mgt. / Add User / Card “, přiložíte novou kartu, potvrdíte OK, vyskočíte C a uložíte OK.

U terminálů se zadní zelenou svorkovnicí se karta přikládá dolů pod snímač otisků. Ostatní terminály mají snímač karet v místě kláves 2,3,5,6.


Chcete-li nějakého stávajícího zaměstnance z terminálu vymazat, tak v menu „M / User Mgt / UserView“ se přepnete šipkou na řádek s jeho ID, zmáčknete klávesu 0 (nula) a klávesou OK potvrdíte výmaz.


Pokud potřebujete někomu již zadanému doplnit další otisk, kartu nebo přidat číselné heslo, tak v menu „M / User Mgt / UserView“ najedete na řádek s jeho ID číslem, zmáčknete OK a provedete požadované úpravy.


Přístup do menu lze běžným uživatelům zablokovat jednoduše tak, že některého zaměstnance zadáte jako administrátora - „M / User Mgt / UserView“ vyberete jeho záznam, zmáčknete OK a položku Privilege pomocí OK a šipky přepnete na volbu Manager. Poté budou moci do menu vstoupit jen takto privilegovaní uživatelé. Doporučujeme založit i fiktivního administrátora např. s ID číslem 999 a přihlašovacím heslem, aby bylo možné terminál administrovat i když nebudou původní správci k dispozici (účet a heslo uložte na bezpečné místo).


Když máte více terminálů, lze údaje do ostatních přenést fleškou. Nejprve je ve zdrojovém terminálu uložíte na flešku pomocí - „M (menu) / User Mgt / Download User“. Flešku pak přepojíte do nového prázdného terminálu a všechny uživatele nahrajete přes „M (menu) / User Mgt / Upload User“



6. Přenos dat z terminálu do programu


Dala lze přenášet buď automaticky po síti LAN (viz dále 6A), nebo ručně fleškou (dále 6B):


6A – Přenos dat po síti LAN

Dále je třeba zaregistrovat terminál do počítače. To provedete v administrátorském menu programu v části „Firma / Terminály BM-Finger“, kde ve fialovém formuláři zadáte jejich IP adresy, položku Port nastavíte na hodnotu 5005 a položku Číslo na stejnou hodnotu, jaká je v terminálu v menu „Comm Set / Device ID“. Položku Formát ponecháte na volbě „1...BM-F7, F380, F108“. Poté kliknete Přidej.



Takže položky Číslo, IP adresa a Port nastavíte dle menu terminálu „Comm Set / Device ID“ a jeho položek DeviceID, IP Address a Port (musí být 5005). Formát bude 1.

Nakonec kliknete na „Spus přenos hned“, abyste otestovali správné nastavení terminálu. Po chvilce by se mělo vypsat hlášení o spojení a v něm by mělo být mimo jiné uvedeno „Navázání komunikace OK“. Pokud by se tak nestalo, spuste jako správce program c:\apache\htdocs\dochazka2001\registrace.bat a poté přenos v docházce opakujte.


Máte-li více nových terminálů, opakujete body 4 až 6 pro každý terminál.

V nastavení terminálu v docházce v menu „Firma / Terminály BM-Finger“ najdete ještě položku „Automatický přenos každých:“ přednastavenou na 15 minut. Pokud pro účely testování chcete, aby se data do docházky přenášela častěji, můžete volbu snížit.

6B – Přenos dat ručně USB flash diskem (fleškou)

Z terminálů lze načipovaná data docházky (časy příchodů a odchodů) přenést do programu i ručně pomocí USB flashdisku (flešky). Flash pamě připojíte ze spodní strany terminálu do USB koncovky. Fleška musí mít běžný formát Fat32 a doporučujeme používat novou prázdnou flešku s max. velikostí 32 GB (menší nevadí).


Na terminálu zmáčknete klávesu „M (menu) / Data Man“ a vyberete druhou volbu „Down All GLog“. Poté počkáte na dlouhé pípnutí oznamující úspěšném kopírování. Pokud terminál zobrazí chybu a pípne 3x krátce, máte vadný disk a nepokračujte! Je třeba použít jinou flešku.

Bylo-li kopírování v pořádku, data docházky pak z terminálu vymažete, aby se příště nepřenášela znovu přes „M (menu) / Data Man / Delete All GLog“ (4. volba).


Následně zapojíte FlashDisk do USB koncovky počítače. V administrátorském menu kliknete na „Zaměstnanci / Editace docházky / Import dat ostatní“. Zde v úplně horním menu vyberete přes tlačítko „Procházet“ z USB flash disku soubor AGL_001.txt , položku Terminál přepnete na volbu „BM-F108“ a klinete na Zpracuj. Tím se data přenesou do docházky. (Podmínkou je v nastavení firmy přepnuta „Podpora doch. terminálů“ na volbu „Rozvod“.)

Pokud máte více terminálů, mají různá pořadová čísla (viz bod 1) a soubor s daty má pak v názvu na konci jiné číslo (např. AGL_002.txt a podobně).



7. Čipování na terminálu:

Zaměstnanec přistoupí k terminálu a pokud chce jen zadat běžný příchod či odchod, zadá své osobní číslo a přiloží prst. Nebo přiloží ID kartu, případně vyuká své ID, zmáčkne OK, vyuká heslo a znovu zmáčkne OK.


Pokud se při identifikaci prstem nedaří otisk načíst, pomůžete terminálu tím, že nejprve vyukáte své ID, zmáčknete OK a až poté přiložíte prst. Terminál pak nemusí otisk porovnávat se všemi v paměti a zaměstnance snáze ověří. Stejný postup používejte také pokud je ve firmě více jak 100 zaměstnanců – identifikace je rychlejší a úspěšnější. Další typy pro zvýšení úspěšnosti identifikace naleznete ne poslední straně návodu. Případně u problémových otisků používejte kartu nebo heslo.



8. Závěr:

Tímto postupem jste systém zprovoznili a zaměstnanci jej můžou hned používat. Je ale vhodné seznámit se s docházkovým systémem hlouběji, abyste správně nastavili počítání pracovní doby, uměli editovat docházku, vyhodnocovat, porozuměli práci s terminálem atd. Proto doporučujeme prostudovat následující příručky, které naleznete na instalačním CD docházkového systému:


Administrátorská příručka: na CD ve složce \prirucky\ soubor prirucka_admin.doc

Uživatelská příručka: na CD ve složce \prirucky\ soubor prirucka_uziv.doc

Příručka k terminálu: na CD ve složce \terminal/doc/bmfinger\ soubor F108_F8_en_manual.zip


On-line nápověda je také přímo v admin. menu docházky – ikona modrého otazníku.

Všechny příručky k programu jsou i v administrátorském menu Firma / Návody PDF a na CD ve složce \Prirucky

Pro zpřístupnění docházky z jiných PC je třeba na tomto hlavním vložit do firewallu vyjímku pro TCP port 80, což je popsáno ve spodní části administrátorské příručky.

Doporučujeme také prohlédnutí videoprezentace, která je na CD ve složce Video.










_______________________________________________________________________________________________________

Napojení na dveřní zámek: Ovládací cívku oddělovacího relé s antiparalelní deblokační diodou napojíte na 3-pinový napájecí konektor tak, že „plus pól“ vezmete z červeného vodiče (+12V) a „mínus pól“ napojíte na vodič žlutý (ovládací Push, GND). Samotný zámek pak napojíte na jazýčkové kontakty ovládaného oddělovacího relé, přes které budete spínat napájení zámku.


Zásady pro správné přikládání prstu na snímač


Dodržení níže uvedených zásad zlepšuje rozpoznání prstu při identifikaci, zrychluje její průběh a snižuje pravděpodobnost chybného rozpoznání, tedy odmítnutí platného prstu. S těmito zásadami seznamte Vaše zaměstnance.



Správná metoda přikládání prstu








Š patné přikládání prstu










1) Každý uživatel by si měl pro lepší identifikaci registrovat alespoň 2 různé prsty. Prst by měl být přikládán zpříma a na střed snímače otisků. Snažte se prst přikládat vždy stejně a pod stejným úhlem a příliš netlačte ani jej nepřikládejte slabě. Pokud je prst zpocený nebo mokrý, vysušte jej prosím a teprve poté začněte s registrací nebo identifikací.


2) Jestli je prst příliš suchý, dýchněte na něj, anebo ho přitiskněte na čelo a přiložte poté na snímač mírně silněji. Suchý prst způsobuje nejasné skenování obrazu. Nepoužívejte prosím prsty, které mají poškozenou kůži či poranění. Pro zvýšení přesnosti rozpoznávání otisku prstů prosím používejte zejména ukazováček, palec či prostředníček, pokud je to možné.

3) Pokud se identifikace nedaří, zadejte nejprve vaše identifikační číslo (index v docházce), zmáčkněte OK a teprve poté přiložte prst. Tento postup čipování je i v souladu s GDPR.
V nastavení terminálu by položka „Mez 1:1“ měla mít hodnotu 5 až 15. Snímač musí být čistý a suchý, zbavený nečistot, mastnoty atd. Při čištění snímače nesmí dojít k jeho poškrábání! Na snímač by nemělo přímo dopadat světlo ze slunce či osvětlení místnosti.


4) Pokud se identifikace stále nezdaří, ponechte prst na snímači mírně měňte tlak či náklon nebo natočení prstu. Snímač bude postupně prst načítat znovu, případně použijte jiný zadaný prst. Když ani toto nepomůže, používejte k identifikaci kartu nebo číselné heslo.


5) V případě, že terminál reaguje pomalu a identifikace se nedaří ani jiným zaměstnancům, vypněte terminál na minutu z napájení a poté jej opět zapněte. Do terminálu přišel ráz z napájecí sítě a bylo třeba jej resetovat. Pokud se tato situace opakuje, doporučujeme napájení terminálu zapojit přes záložní zdroj Smart UPS, který vyfiltruje nestability napájecí sítě.